Do niedawna, gdy ktoś wśród ludzi zajmujących się Office 365, wspominał o Yammer to pojawiał się co najwyżej uśmiech politowania. Szczerze mówiąc bardzo długo się do nich sam zaliczałem. Okazuje się jednak, że są pewne określone scenariusze gdy to rozwiązanie idealnie nadaje się do wykorzystania. W moim poprzednim poście „Nowoczesny dział IT” pisałem o Office 365, jako platformie, która naprawdę może nieść za sobą ogromną wartość dodaną. Szczególnie dla firmy, która rozpoczyna swoją działalność, a pieniądze muszą być wydawane z sensem.

Yammer co to jest?
Myślę, że takim najprostszym określeniem będzie: „Facebook dla firm”. Dobrym początkiem będzie zerknięcie na oficjalną stronę. Yammer daje nam możliwość budowania społeczności i wewnętrznych forów w firmie. Dam Wam prosty przykład. Otóż z racji nieszczęsnej pandemii było u mnie w firmie bardzo dużo dyskusji na temat organizacji spotkań online. I o ile wewnątrz firmy wszystkie spotkania są w Teams, to już z ludźmi z zewnątrz oczywiste to już takie nie było.
Okazało się, że wiele osób nie wie o możliwości zapraszania ludzi z zewnątrz. A przecież nie ma w zasadzie ograniczeń co do platformy jak i licencjonowania. W bardzo prosty sposób stworzyliśmy wątek, w którym można było uzyskać odpowiedzi na wszystkie problemy związane z komunikacją na zewnątrz. To był bardzo gorący temat.
Jak zacząć
W zasadzie sprawa jest bardzo prosta. Wystarczy przejść na stronę Yammer w organizacji i już możemy rozpocząć publikowanie. Na początek zobaczymy grupę „All company”. To grupa domyślna dla każdego w naszej firmie. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby stworzyć dodatkowe, dedykowane różnym celom grupy.
Warto również zwrócić uwagę, że w lipcu Yammer przejdzie lifting i uzyska nowy wygląd, który będzie znacznie lepiej współgrał z „modern experience” w SharePoint czy OneDrive. Wykorzystano do tego celu Fluent Design System, a samo rozwiązanie zostało stworzone na nowo, od podstaw. Jeżeli jesteście zainteresowani włączeniem nowego wyglądu to możecie zrobić już teraz. W opcjach administratora znajdźcie opcję: „Bring the New Yammer (Preview) to your Organization„, tak jak na zdjęciu poniżej

Jak zaangażować zespół w korzystanie z Yammer?
Odpowiedź na to pytanie zdecyduje o sukcesie lub porażce tego projektu. Bo jak się przekonacie wdrożenie i uruchomienie aplikacji to nie jest trudna sprawa. Natomiast przekonanie ludzi, żeby z niego korzystali to już zupełnie coś innego. I to czy uda Wam się przekonać współpracowników do korzystania z aplikacji zadecyduje o sukcesie projektu.
Jak przekonać zespół do Yammera?
- Zacznij od strony Yammer Adoption. Nie próbuj wyważać otwartych drzwi. Znajdziesz tam bardzo dużo przydatnych informacji jak zacząć projekt wdrożenia.
- Pobierz LookBook. Nic tak nie zniechęca ludzi jak domyślne obrazki. Każda firma ma jakieś zdjęcia, które budzą dobre wspomnienia. Wrzucenie zdjęć ze wspólnego wypadu na piwo na pewno będzie dobrze się kojarzyć 🙂
- Zaplanuj sobie wdrożenie. Yammer to nie jest coś skomplikowanego, ale pozostawiony sam sobie umrze śmiercią naturalną
- Zaprezentuj rozwiązanie organizacji. Jeżeli większość ludzi nie wie o istnieniu takiego projektu to jak ma z niego korzystać? Dział IT to nie jest cała firma 🙂
- Sprzedaj rozwiązanie użytkownikom kluczowym.To najważniejsza sprawa moim zdaniem. W każdej firmie są ludzie, którzy lubią nowe rozwiązania i potrafią wciągnąć, a czasami zmusić innych do projektu. Jeżeli będziemy potrafili dotrzeć do tych osób oni sprzedadzą temat reszcie firmy
- Niech ten projekt żyje. Drugim kluczowym elementem oprócz użytkowników kluczowych jest dostarczenie zawartości. Jeżeli nowy wpis będzie się pojawiał raz na miesiąc to nic z tego nie będzie. Kluczowe jest dostarczanie zawartości, która będzie ważna i użyteczna dla użytkowników. Dla przykładu opis nowej opcji w PowerPoint, która pomaga poprawić sposób prowadzenia prezentacji to był hit 🙂
Jeżeli macie pytanie to piszcie w komentarzach.